Skip to content

Het Wat-nu-wiel 

Het Wat-nu-wiel draait … en draait…, langzaam komt het tot stilstand. Groen! wat doen we nu? Een spel! of iemand vertelt een verhaal! Met het Wat-nu-wiel is het altijd spannend wat er gaat gebeuren. En als leerkracht kun je eindeloos variëren in waar de kleuren voor staan. Met het Wat-nu-wiel laat je de kinderen uit de groep kiezen welk lesprogramma er aan de beurt is of gebruik de klassenboosters om op een educatieve manier wat activiteiten tussendoor te plannen.

Welke activiteiten je ook wilt doen, je kunt het Wat-nu-wiel zelf aanpassen. Klik op het prullenbakje om de tekst op het wiel aan te passen. Wil je er een vak bij, druk dan op de ‘plus’! Klaar? Draaien maar!

Klassenbooster 9 – Leer je klas beter kennen! 

Als invaller ken je de leerlingen meestal niet. Laat ze zich aan jou voorstellen! Koppel de vier kleuren van het rad aan vier activiteiten. Ingevuld? Draaien maar!

Fuchsia =  vertel welke sport jij doet

Blauw = vertel wie je vrienden zijn

Groen = vertel wat je niet leuk vindt

Paars = vertel wat je later wilt worden

Klassenbooster 8 – Wie ben ik? 

  1. Koppel alle leerlingen aan het rad. Laat het rad bepalen wie aan de beurt is. 
  2. Kies in gedachten een juf of meester of de overblijf juf of meester, conciërge van de school. 
  3. Als je bent uitgekozen begin je te vertellen zonder te verklappen wie het is. Voorbeeld: is het een man of vrouw, lang of kort haar, streng? Met allerlei verrassende opmerkingen leer je de andere docenten kennen en geef je steeds een tipje van de sluier net zolang tot de naam van de persoon geraden is.
  4. De kinderen uit de klas mogen raden om wie het gaat.

Klassenbooster 7 – Ik vertrouw je

  1. Maak een klein obstakel parcours. Denk aan opstapjes, hekjes, pionnen etc.
  2. Maak tweetallen.
  3. Persoon A krijgt de leiding, persoon B doet een blinddoek om. Laat het rad kiezen wie aan de beurt is.
  4. Op basis van vertrouwen en de juiste aanwijzingen van persoon A doet persoon B het obstakel parcours zonder vallen of stoten. Je kan het parcours aan het begin beginnen of aan het eind zodat persoon B gedesoriënteerd is, of het parcours veranderen als persoon B de blinddoek om heeft.

Klassenbooster 6 – Wat doe ik?

  1. Maak tweetallen.
  2. Laat het rad bepalen uit welke beroepen er gekozen kan worden
  3. Persoon A stelt de vragen, persoon B begint te vertellen hoe hij/zij ertoe is gekomen om in dit beroep te belanden. Let op, je noemt niet het beroep! Het verhaal begint over iets totaal anders wat er misschien niks mee te maken heeft, en via allerlei verrassende of onwaarschijnlijke wendingen til je een tipje van de sluier net zolang tot het beroep geraden is.
  4. De kinderen uit de klas mogen raden om welk beroep het gaat.

Klassenbooster 5 – Net doen alsof

  1. Maak tweetallen. Laat elk duo iets uitbeelden.
  2. Het duo overlegt samen en samen doen zij net alsof zij een bloem & bij, een stel kikkers of mens & hond zijn. Dit spel draait om samen iets verzinnen en uitbeelden.
  3. Vul de namen van de kinderen in op het rad en laat het rad bepalen welk duo er iets mag uitbeelden.
  4. Laat de andere kinderen raden wat er uitgebeeld wordt. 

Klassenbooster 4 – Tik-Tok Challange!

  1. Sta in een cirkel
  2. Vraag de klas wat het meest populaire dansje is op Tik-Tok
  3. Zet het nummer aan op I-Pad of laptop en leer de danspassen.
  4. Zet op de luidsprekers aan en ga met de klas een energiek, hyperactieve dansje doen, al dan niet geïmproviseerd en ga helemaal los!
  5. Als de kinderen nog niet moe zijn kun je het rad op de doos laten bepalen wie er nu een dansje mag doen

Klassenbooster 3 – Wie-doet-wat Twister

  1. Verdeel de klas in twee teams. 
  2. Een team verzint de opdracht, het andere team voert de opdracht uit.
  3. Een opdracht kan zijn: zorg ervoor dat in totaal drie voeten, twee handen én een oor de grond aanraken. 
  4. Begin eenvoudig en maak de opdrachten steeds complexer met meer noodzakelijke samenwerking. Maar zorg wel dat de opdrachten uitvoerbaar blijven.
  5. Laat het rad bepalen wie er mag bedenken wat de andere groep gaat doen.

Klassenbooster 2 – Cirkel-wave

  1. Laat de leerlingen in een cirkel staan.
  2. Zet de doos met het Wat-nu-wiel in het midden van de cirkel en bepaal zo wie er mag beginnen met de wave.
  3. Ga langzaam zitten, (samenwerken!) tot iedereen met een vloeiende beweging op de knieën zit.
  4. Ga nu ook weer met zijn allen staan, zodat er weer een staande cirkel is.
  5. Het startpunt van de wave kan ook beginnen met een buiging, handen omhoog en omlaag etc.

Klassenbooster 1 – Dance battle

  1. Maak tweetallen. 
  2. Vul de duo’s in in het rad en bepaal zo wie er voor de klas samen mag dansen.
  3. De muziek wordt aangezet.
  4. De hele klas doet het duo na die voor de klas staat.
  5. Maak het elkaar zo moeilijk mogelijk!